torsdag den 20. oktober 2016

Aftalt spil - Off-campus #1


Af: Elle Kennedy
Forlag: Flamingo
Sideantal: 354
Originalsprog: Engelsk

Aftalt spil er første bog i Off-campus serien, der i alt består af tre bøger, der dog ikke handler om de samme personer, men hvor persongalleriet er flettet ind i alle fortællinger. Denne fortælling handler om Hannah og Garrett. To vidt forskellige collegestuderende, der hverken er venner eller kommer i de samme sociale kredse.

"Jeg vender det hvide ud ad øjnene. "Jeg beder dig jo ikke ligefrem om at smide tøjet, skat. Jeg vil bare gerne skimme din terminsprøve".
"Skat? Glem jeg sagde pågående. Jeg mente arrogant."
"Du foretrækker måske, at jeg kalder dig frøken? Eller hvad med frue? Jeg ville gerne kalde dog ved navn, men jeg ved ikke, hvad du hedder."
"Selvfølgelig gør du ikke det." Hun sukker. "Jeg hedder Hannah." Og efter en lille kunstpause tilføjer hun: "Garrett." " (citat side 12).
Hannah kan ikke udstå Garretts playboyattitude, og Garrett kan ikke forstå, Hannah ikke vil hjælpe ham med terminsprøven. Han tilbyder hende endda både en date og alt muligt andet, der vil højne hendes sociale status. Men så er der noget med, at Garrett kan hjælpe med at gøre Justin, som Hannah er helt vild med, jaloux - og på en eller anden måde, ender hun med at hjælpe ham.

Det er de helt simple regler for en god kærlighedshistorie der er stillet op. Men det er ikke blot endnu en af de der halvfrække romaner. Hannah og Garrett har hver deres fortid, der på ingen måde er noget, man forbinder med en almindelig kærlighedshistorie. De har begge oplevet overgreb og skal lære at arbejde med de traumer, det medfører, hvilket, jeg synes, er et rigtig godt plottwist. Det fungerer nemlig. De to hovedpersoners forhistorier er hverken for meget - eller alt for korte bihistorier, der irriterer en.

Mens jeg læste bogen, var der én ting, jeg lagde rigtig meget mærke til - og som faktisk irriterende mig. De to hovedpersoner kan simpelthen aflæse ansigtsudtryk og kropssprog så vanvittigt godt, at det næsten bliver for meget. Det er noget, jeg personligt, forbinder med en alvidende fortæller og ikke med jeg-fortællere. For mig fremstår de lidt for dygtige til at aflæse hinanden, hvilket virker en anelse kunstigt eller opstillet.

Alt i alt var det dog en overraskende god bog, og jeg glæder mig til at læse den næste i serien.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Noget af bogen har jeg hørt som lydbog. Der er altså noget underligt over at høre en anden læse meget erotiske scener op, mens man går rundt og handler i Netto.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar