fredag den 30. december 2016

Drømmeland


Af: Nick Clausen
Forlag: Facet
Sideantal: 193
Originalsprog: Dansk

Drømmeland er fortællingen om 12 årige Louie og hans rejse ind i Drømmeland. Et sted, han hver nat besøger. Et sted, hvor hans afdøde far passer på ham og lærer ham om livet. Noget Louie føler, han lidt mangler fra sin mor, der arbejder meget og hele tiden får dem flyttet til en  ny lejlighed. Der er bare et eller andet med det dér drømmeland. Det er som om, det ikke kun er en drøm. Som om, det er et virkeligt sted, der måske også indeholder mareridt.
"Louie rullede om på siden og famlede med knappen. Jeg var sammen med far hele natten, tænkte han, Så længe havde han aldrig været i Drømmeland før. Han skubbede dynen af sig og svingede benene ud over kanten af sengen. Han gabte højt og gned øjnene. Han følte sig ikke særlig udhvilet." (Citat side 46).
Louie begynder at leve mere og mere i Drømmeland og mindre i den virkelige verden. Godt nok besøger han kun Drømmeland om natten, men det suger energien ud af ham og det, han oplever om natten, får store konsekvenser for hans daglige liv. Louies mor er bekymret, men samtidig travlt optaget af sit eget liv. Louie interesserer sig for stjerner og planeter - ligesom faderen, der døde, da Louie kun var et år gammel. Drømmeland og interesseren for universet får Louie til at snige sig ud om natten, lyve om hvor han er, og skaber splid i familien. Og Louie er ikke sikker på, hvad der er drømme og virkelighed længere - især ikke, da han fornemmere tilstedeværelsen af en ånd i det hus, hvor han ser på stjerner.

Da jeg begyndte at læse Drømmeland, vidste jeg godt, bogen ikke var skrevet med henblik på mig, som læser. Derfor gav jeg den en ekstra chance, da jeg følte, den var lidt lang tid om at komme i gang. Og hvor er jeg dog glad for, jeg gjorde det. Fra at være en "drengebog om underlige drømme" blev den til en fortælling om sorg, ensomhed, teenagetid, etiske og moralske overvejelser og lysten til at leve et andet liv, end det man er blevet givet. Louie træffer nogle valg, fortællingen igennem, der har store konsekvenser for ham - og selvom Drømmeland måske ikke findes i virkeligheden, beskriver det så godt, hvordan man kan drages af noget, samtidig med, man måske aner, det ikke er det sundeste for en.

Derudover er sproget flydende, plottet er godt bygget op, og som læser havde jeg bare lyst til at læse videre, og finde ud af, hvad det var, der var med det dér drømmeland. En superfin fortælling, jeg håber, kan få flere unge (og især drenge) til at læse mere!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Nick Clausen signerede bogen til Bogbloggertræf 16, som I  kan læse mere om her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar