tirsdag den 30. maj 2017

Cutter (tema om selvskade)


Af: Peter Solberg Dirksen
Forlag: Egolibris
Sideantal: 292
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er helt mine egne.

Cutter er en ungdomsroman om pigen Mila, der hader sig selv og sin krop. Hun bor med sin familie i udlandet, og har svært ved at falde til. Marty har svært ved at falde til derhjemme, og derfor tager han på udveksling hos Milas familie. Hver især har de tunge unge deres ting at slås med, og det er svært for dem at bruge hinanden, omend de inderst inde begge ønsker at få det bedre.
"Dæmonerne inde i Milas hoved holdt hende vågen til langt ud på natten med deres ondskabsfulde og ydmygende stemmer. Der var en  nat, hvor de havde holdt hende vågen hele natten. Samme aften havde hendes mor uden at pakke det ind fortalt hende, at hendes far havde forladt dem, da hun ventede Mila. Dæmonerne gnæggede skadefro, da de sagde til Mila, at det var hendes skyld. At hun var uønsket i familien. At hun var en gave i sort indpakningspapir. En af de gaver, man ikke havde ønsket sig. Alting var hendes skyld!" (Citat side 29).
 På en eller anden måde, bliver Mila veninder med Isa. Isa ryger, drikker, pjækker og slås. Og hun hænger ud med Dominique - der har forbindelser på byens diskoteker, og ikke mindst hos dem, der sælger stoffer. Mila drages længere og længere ind i en verden, hun ikke kan gennemskue. I modsætning til Mila, begynder Marty at hænge ud med skolens populære slæng, og han kan kun se til, mens Mila glider længere og længere væk fra familien. Han forsøger at trænge ind til hende, mens han samtidig forsøger at fortrænge sin egen fortid, med en voldelig far. Alting går skævt, og Mila ender et sted, hvor hun ikke kan bunde. Milas nye venner trækker hende længere ud og hun nægter at gribe de redningskranse, Marty forsøger at kaste til hende.

Cutter er en medrivende roman, der på ærlig vis beskriver de kampe, de to hovedpersoner hver især kæmper. I hvert kapitel følger man både Mila og Marty, hvilket giver et godt flow. Undervejs er der også tilbageblik til begge hovedpersoners tidligere oplevelser, som på fin vis trækker røde tråde frem til de problemer, de nu står i.

Fortællingen er sat i slut 80'erne, og selvom det som sådan ikke har betydning for fortællingen, er det en tid, jeg ikke rigtigt kender til, da jeg endnu ikke var født der. Fortællingen bliver ikke dårligere af den tid, den er sat i, men jeg tror, det kan være svært for nogle unge i dag, at relatere til, da det ikke er helt samme virkelighed, som de lever i. Det er dog ikke noget der som sådan trækker ned, for mig.

Den omtale romanen har fået, gjorde at jeg forestillede mig, der ville være rigtig meget fokus på selve selvskade- og spiseforstyrrelsestemaet. Det er der også - men i den forstand, at det handler om alt det, der ligger bag, at nogen skader og sulter sig selv. Dette synes jeg helt bestemt er vigtigt, da det kan være med til at nedbryde tabuer. Jeg havde dog forventet en helt anden fortælling. Jeg vil ikke sige, jeg blev skuffet - for romanen var medrivende og velskrevet, og jeg kunne virkelig godt lide den fortælling, det endte med at være. Jeg havde dog forventet mere fokus på selve selvskadedelen, eller i hvert fald flere tanker fra hovedpersonen om det, at skade sig selv.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Næste indlæg bliver et kort interview med forfatteren bag romanen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar