lørdag den 23. september 2017

Et dybdegående problembarn

Af: Mark Liebst
Forlag: Books on Demand
Sideantal: 76
Originalsprog: Dansk

Digtsamlingen er modtaget til anmeldelse af forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Mark Liebst kender jeg som forfatteren til de sjove, pinlige og velskrevne ungdomsbøger Stop dig selv, Tobias og Nicolai - Bøsser, bumser og beskidte sokker. Bøger der indeholder mængder af humor. Også vigtige tanker og emner, men de humoren og den sjove vinkel var gennemgående.

Nu har jeg fået lov at læse Marks nyeste værk. En digtsamling, der markerer hans 10 år i psykiatrien.

"Der var fluer i mine øjne
Insekter på min hud
Betændelse i min hjerne
Mider i mit kød
Bakterier i mine sår
Du fandt pigtråd i mine fingre
Grus i mit hår
Jeg havde gift i mine tarme
Og min hals var kvalt
Nøgen i dine arme
Erkendte jeg at obduktionen gik galt" (Fluer i mine øjne, side 69)


Mark har skrevet en samling smertefuldt smukke digte, der satte spor i mig. De er beskrivende og indfølelige. De sætter ord på en smerte, jeg kan genkende. De sætter lyd på de tanker, man ikke helt tør dele med andre, af frygt for at blive taget afstand fra. Jeg synes tit at digte kan blive for indforståede eller for refererende. For abstrakte. Og nogle af digtene i et dybdegående problembarn refererer da også til situationer, jeg ikke kender; til forhistorier, jeg ikke har hørt. Men alligevel føler jeg en hvis sammenhørighed. Måske fordi jeg selv har været et ligende sted. Måske fordi de er velskrevet. De er i hvert fald smukke.

Det er en samling velskrevne digte. Forfatteren bruger rim, men uden at det bliver for kliché og plat. Det fungerer. Jeg kan i dén grad anbefale at få læst digtsamlingen, der udkommer på 12. november under bogforum.

Digtsamlingen får 5/5 stjerner: *****

Bonusinfo: Jeg har aldrig mødt mig ansigt til ansigt. Men jeg føler alligevel, han er en ven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar