søndag den 15. oktober 2017

Wika og Oberons rasen


Manuskript og dialog: Thomas Day
Manuskript, tegninger og farvelægning: Olivier Ledroit
Forlag: Cobolt
Sideantal: 69
Originalsprog: Fransk (læst på dansk)

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Eventyret i denne grafiske roman handler om feen Wika. Som spæd får hun klippet vingerne af, for at redde hende fra den onde fyrst Oberon og hans ulvinde, der overtager dræver Wikas forældre og overtager landet. Wika vokser op hos en adoptivfamilie og lærer ikke sine kræfter at kende. Wika bliver træt af livet, som hun kender det, og tager til Avalon - hovedstaden i elverriget. Her møder hun mestertyven Bran som hun sår sig ned hos. Sammen ender de i et opgør mod Kabulguen - en trold der kender Wikas historie og ønsker at udslette hende. Sammen flygter Wika og Bran for at finde en måde at redde sig selv, og måske endda riget, på.

Se, det er svært at kommed med et citat, når nu fortællingen består af billeder og dialog - og ikke lange sætninger. Derfor udelader jeg dette. Desuden må jeg indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, hvordan jeg helt skal gribe denne anmeldelse an, da det er første gang, jeg anmelder noget som helst grafisk. Så I må bære over med mig, denne gang!

Wika er en steampunkinspireret fantasysaga. Der er sommerfugle, tandhjul, magi, onde fyrster, sensualitet, feer, svulmende barme og eventyr. Dialogen er sjov og fængende. Det tog mig noget tid at vende mig til den måde, det skal læses på, når der ikke blot er lange sætninger og ord - men dette havde intet med selve denne fortælling at gøre men udelukkende mine skills. Da jeg først fandt måden at læse og forstå billeder og dialog på, havde jeg lyst til at vide mere og mere om Wika og hendes farlige eventyrrejse.

Billederne er sindssygt flotte - det er virkelig flor illustreret. Jeg er vild med brugen af gyldne farver og der er så mange detaljer, at jeg flere gange blot sad og betragtede billederne og sugede indtrykkene til mig.

Det var først, men bestemt ikke sidste gang, jeg kaster mig ud i at læse grafiske romaner og jeg glæder mig til at læse mere om Wika og hendes kamp mod den onde fyrste.

Bogen får: 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Dette er min første grafiske roman, og jeg er fortryder, jeg ikke har forsøgt mig ud i denne genre af bøger noget før.

1 kommentar:

  1. Hej! Jeg ville bare lige sige, at jeg allerede elsker dig og din kæreste's blogs, selvom jeg kun har været på dem i cirka 10 min :D
    Kig evt. forbi min blog: www.daintyalexandra.blogspot.dk
    Knus!

    SvarSlet