søndag den 3. juli 2016

Populær



Af: Maya Van Wagenen
Forlag: Alvilda
Sideantal: 287
Originalsprog: Engelsk

Maya begynder et socialt eksperiment, da hun starter et nyt skoleår. Hun vil gerne op ad den sociale rangstige. Hun forsøger sig med hjælp fra en 60 år gammel bog, fyldt med råd til teenagere. Råd om kropsholdning, personlighed, make up og tøj. Hver måned følger hun et par kapitler og fører en dagbog over det, hun oplever.
"Måske vil mit liv ændre sig. Men kan råd om popularitet, der er mere end 50 å gamle, stadig være relevante og brugbare? Det vil jeg finde ud af. Folk har vel gjort mærkeligere ting end det, ikke?" (citat s.22)
Det er en selvbiografisk fortælling, der finder sted i Usa tæt ved den Mexicanske grænse. Mayas skole er fyldt med forskellige typer af elever. Fra bandemedlemmer til volleyball-piger og fodbolddrenge. Selv er hun en outsider med genstridigt hår, bøjle og knapt så mange venner. Gennem månederne presser hun sig selv til ting, der ikke falder hende naturligt, men som alt sammen forhåbentligt skal gøre hende mere populær.

Jeg synes, det er en rigtig fin fortælling. Den rummer alt det, en god teenagebog, skal rumme. Kærlighed, pinligheder, prøvelser og succeser. Den er velskrevet og har en fin rød tråd, der søger for at bygge op til det såkaldte "klimaks". Da det er jo en selvbiografi, er der ikke vilde plot og twists, men det er også okay - jeg tror ikke, jeg havde troet på historien, hvis den havde haft det.

Af og til tvivlede jeg lidt på, om det nu også kunne lade sig gøre. Om forfatteren vitterlig gjorde alt det, hun gjorde. Om det nu kunne lade sig gøre. Men det bunder nok mest i min egen usikkerhed og viden om, at jeg aldrig havde turde kaste mig ud i sådan et projekt. Bogen har ikke fået mig til at turde kaste mig ud i samme slags projekt, men den har givet mig en god indsigt i popularitet og måden, den kommer til udtryk på!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Det er den første bog, jeg har afsluttet i ferien. Meeeeen, det tæller ikke helt, som en feriebog, da jeg begyndte på den, en god rum tid, før min ferie startede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar