tirsdag den 20. september 2016

Skyggesider



Af: Christina Bonde
Forlag: Tellerup
Originalprog:  Dansk
Sideantal: 279

Tricia er ved at blive skør. Drømme og virkelighed flyder sammen og hun ved ikke, hvordan hun skal skelne fantasi fra virkelighed. Det bliver slet ikke nemmere, da ting, hun ved hun har oplevet  drømme, pludselig dukker op i virkeligheden. Er hun virkelig blevet skør - som sin tvillingesøster der begik selvmord? Eller er der en anden forklaring på det, hun oplever?

"Hun tænkte tilbage på dagen og drømmen hun havde havde haft i sin bil før hun tog hen på caféen. Nogle drømme efterlod altid en uforløst følelse der blev siddende i kroppen, længe efter drømmen havde sluppet sindet. Og nogle drømme slap aldrig. Som med stjernerne var de der hele døgnet, men blev kun synlige om natten" (citat side 40).
Skyggesider er en utrolig intens fortælling om Tricia og hendes liv, der balancerer på kanten mellem lyset og mørket - vågenheden og drømmene. Hendes tidligere fantasielsker dukker pludselig op og forsøger at få hende til at overgive sig til sin indre vilje (hvad end det så betyder) og en politibetjent fortæller hende, at denne fantasielsker måske er en seriemorder, der går efter unge piger. Alle med tilknytning til den katolske kirke, som Tricia og hendes (nu afdøde) tvillingesøster voksede op i,

Det er en virkelig vild fortælling, der i lang tid blot forvirrede mig. Men på en god måde - for det er jo det, Tricia er hele bogen igennem. Forvirret, bange, frustreret. Der sker mange ting, og jeg har haft svært ved rent genremæssigt at placere bogen. Er det fantasy eller gys? Er det en thriller? Måske er det i virkeligheden en blanding. En bog med et godt sprog der virkelig fik  mig til at danne vilde billeder på nethinden.

Lige da jeg var færdig med bogen tænkte jeg, at jeg straks måtte give den 5/5 stjerner. Men så tænkte jeg lidt over det. Selve historien er god, plottet er gennemtænkt og veludført og jeg vendte side efter side for at finde ud af, hvad der ville ske. Alt hvad en god roman skal indeholde ifølge mig. Men slutning giver mig ikke alle de svar, jeg søgte. Af og til er det fedt som læser at sidde tilbage og skulle gætte eller selv tænke sig til visse ting. Men her mangler jeg en sløjfe på det hele. En forklaring på nogle af de ting, der har fundet sted, før historien overhovedet tager sin begyndelse. Det trækker desværre en anelse ned.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Den første halvdel af bogen hørte jeg som lydbog. Men bogen stod også på reolen, så jeg færdiglæste den i papirudgave.

Har du lyst, kan du læse andre anmeldelser her:
Nena Skov
Boghjørnet
Readers Wall

Ingen kommentarer:

Send en kommentar