onsdag den 4. januar 2017

Se mig nu


Af: Sandra Schwartz
Forlag: Carlsen
Sideantal: 255
Originalsprog: Dansk

Bogen er en gave fra forfatteren. Alle meninger er dog helt mine egne.

Se mig nu er fortællingen om at være teenager midt i en kaotisk tid. Evas lillebror er alvorligt syg, og alt synes at handle om ham. Desuden begynder Evas bedste veninde at hænge ud med klassens populære pige og ensomheden sniger sig dybere ind i Eva. Men så er der også ham der fyren, der er lidt mystisk og igen og igen forvilder sig ind i Evas liv.
"Maja og Eva. Sådan har det altid været. Maja-Paja og Eva-Leva. Os mod hele verden, og ingen ,hverken forældre, søskende, drenge eller nogen som helst andre skulle komme mellem os. Det aftalte vi.
Maja og Eva. Og Katrine. Jeg smager på navnene, sætter dem sammen i alle mulige kombinationer. Men ligegyldigt hvad klinger det bare helt forkert.
Eva og Maja og Katrine.
Katrine og Eva og Maja.
Maja og Katrine og Eva.
Maja og Katrine. Og Eva" (Citat side 40).
Eva føler sig mere og mere udenfor. Maja og Katrine ses ofte. Forældrene er mest bekymrede for lillebroderen Mads, og ingen ser Evas kamp. Der er ikke råd til nyt dansetøj, da Eva vil med Maja og Katrine til dans i klubben - men Mads får en Nintendo. Det eneste der føles godt, er den følelse den mystiske danseunderviser i klubben, giver Eva. Han er sød. Men det synes alle de andre piger også - især Katrine, der selvfølgelig danser som en drøm. Eva er træt af livet og træt af, at ingen ser hende.

Se mig nu er en del af Carlsens sommerfugleserie og henvender sig til de 12-14 årige. Det er en rigtig fin fortælling om den ensomhed, der møder en, når ens bror er alvorligt syg og derfor står i centrum. Samtidig er det også fortællingen om at være teenager og opdage hvordan forelskelse føles, og hvordan det føles at være jaloux. På sin bedste veninde - og på hendes nye veninde. Kort sagt indeholder bogen rigtig mange af de følelser, man møder som teenagepige. Jeg ville ønske, jeg havde haft mulighed for at læse den, da jeg var 14 år. Den sætter nemlig ord på nogle af de "forbudte følelser". Skammen ved at være jaloux på sin syge lillebror, fordi han får en Nintendo. Sorgen over at føle, man mister sin veninde til en anden. Og alle de der forvirrede følelser, den første forelskelse bringer med. Desuden er sproget flydende og tilpasset målgruppen. Der bruges slang og forkortelser, som jeg lige skulle vænne mig til - men jeg er sikker på, det falder naturligt for en 13 årig, hvilket er godt ramt af forfatteren!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Bogen er signeret af forfatteren - og jeg fik den sammen med en dejlig kop kaffe og en god sludder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar