fredag den 24. februar 2017

Mig Maja


Af: Sandra Schwartz
Forlag: Carlsen
Sideantal: 263
Originalsprog: Dansk

Bogen er en gave fra forfatteren, men alle meninger er helt mine egne.

Mig Maja er en uafhængig fortsættelse af Se mig nu. Denne gang er Maja hovedpersonen og Eva står på sidelinjen. Maja er helt vild med Tristan, og hun længes efter, han opdager hende. Så da han inviterer hende, og veninderne, med til en fest, er Maja lykkelig. Indtil hun skal vælge tøj - for maven buler sådan ud. Og det er så svært at være sund. Desuden flytter Sylvester ind hos Majas familie - og er der en, Maj ikke kan døje, er det ham.
"Med ét får jeg kvalme. Kvalme af kagemassen, der skvulper rundt i min mave, sukkeret, der æder hul i mine tænder, Katrine blik, der brænder. For det er jo løgn, hvad jeg siger. Jeg vil jo gerne være sund. Katrinesund med lange, slanke linjereller Evasund med fine, spinkle lemmer. Det er et fedt. Alt handler om former, og jeg vil have flere rette linjer og færre kurver." (Citat side 25)
Maja har virkelig svært ved at lade slik og kage være. Samtidig ønsker hun inderligt at ligne sine to, slanke veninder. Hun finder en slags løsning ved at kaste op, når hun synes, hun har spist for meget. Det er ikke sundt - det ved Maja godt. Men det er så svært, at lade være. Og så er der Sylvester. Storebroderens barndomsven, der har fået et værelse i kælderen. Han er både en plageånd, en flot fyr - og har sit eget at kæmpe med. En kombination, der både skræmmer og tiltrækker Maja. Alting er filtret sammen og er enormt svært, at rette ud.

Mig Maja er endnu en del af Carlsens sommerfugleserie og henvender sig (primært) til piger mellem 12 og 14. Men selv en (ung) voksen som jeg nød at læse den. Den kan læses uafhængigt af Sandra Schwartz anden bog, Se mig nu, men refererer til hændelser heri. Bogen sætter fokus på et vigtigt emne. Krop, udseende, og angsten for ikke at være pæn nok. En angst, der kan ende i en spiseforstyrrelse. Der er efterhånden skrevet en del (ungdoms-) bøger om emnet, hvilket jeg kun bifalder, da spiseforstyrrelser (og andre psykiske lidelser) stadig er tabu. En af de ting, jeg især er vild med i denne bog, er det lette sprog og det faktum, at hele fortællingen om Majas kropsbevidsthed, er sat ind i et univers, jeg er ret sikker på, målgruppen er godt bekendt med. Skole, veninder, forelskelse, kærlighedsdrama. Den rammer godt ned i den hverdag, jeg selv husker, jeg var i, da jeg var 12-14 år gammel - og derfor, tror jeg, den er nemmere at relaterer til. Karaktererne er troværdige - og vigtigst af alt, er der ikke en løftet pegefinger, der skælder Maja ud for at handle, som hun gør. Der er en forstående tone, samtidig med, der ikke opfordres til den slags handlinger. Noget, de unge har brug for. Tror jeg nok.

I forhold til Se mig nu, synes jeg slutningen i Mig Maja er lidt for åben. Jeg håber, det er fordi der kommer endnu en fortælling - måske om Katrine. Desværre fortæller forfatteren i et interview med Lunas Kaffekrog, at det måske ikke er tilfældet. Jeg krydser fingre alligevel, for jeg vil gerne vide, hvad der videre sker Især med Maja - men også med Katrine, der endnu er lidt en lukket bog for mig.

Jeg giver bogen 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg har ikke nogen god bonusinfo i dag. En masse sne er ved at smelte udenfor?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar