mandag den 24. juli 2017

Hvis jeg var din pige


Af: Meredith Russo
Forlag: Carlsen
Sideantal: 304
Originalsprog: Engelsk

Hvis jeg var din pige er Amandas historie. Amanda, der bare gerne vil starte på en ny og have lov at være den pige, hun er. For det har hun ikke altid fået lov til. En gang var hun Andrew - men kun fordi, det ydre dikterede det. Inden i har hun altid været Amanda. Da hun boede hos sin mor, kunne eleverne i hendes skole ikke tolerere, at hun nu var Amanda og derfor har hun været nødt til at flytte til sin far, for at starte forfra.
"[...] Jeg førte mine hænder op til mit bryst og kiggede ned. Armbåndet om mit håndled fortalte, at jeg hed Andrew Hardy. Det gik op for mig, at Andrew var det navn, de ville sætte på min gravsten. Det var mere, end jeg kunne bære."Hvad nu hvis dun søn fortalte dig, at han var din datter?" Min mor var still et øjeblik. Jeg tænkte på de ord, jeg havde skrevet ned til vejlederen. Jeg skulle have været en pige." (citat side 25 i e-bogsudgaven)
Amanda får en ny start. Efter et overfald og et selvmordsforsøg, begynder hun på en ny skole i en ny by. Her er der ingen der kender Andrew. Ret hurtigt falder hun til, får gode veninder, og møder også Grant. Selvom det bestemt ikke var planen, forelsker Amanda sig - og lader Grant komme virkelig tæt på. Der er dog hele tiden den dér usagte hemmelighed. Den lurer under overfladen, og venter kun på at blive afsløret.

Hvis jeg var din pige, kunne have været en hver anden velskrevet YA-roman. Der er kærlighed, venskaber, hemmeligheder, drama, identitetsproblemer og alt det, der gør young adult fortællinger gode. Og så er der det store tema om transkønnethed. Et emne, jeg synes, der er virkelig vigtigt at f udbredt på en måde, så det er så let som muligt, at forstå. For det bliver jo aldrig let at forstå, at man kan føle sig som et helt forkert menneske eller køn. Det er i hvert fald ikke let for mig at forstå, og det på trods af, jeg ellers selv synes, jeg kan sætte mig i andres sted, og forsøge at se verden, på deres måde. Men det er bare komplekst.

Mens jeg læste romanen følte jeg dog, at alting var kommet lidt for let. Amanda er, i en alder af 18 år, fuldt transformeret. Hun er blevet kønsskifteopereret, hvilket jeg undrede mig en del over. Jeg kender selvfølgelig ikke reglerne for den slags i USA, men jeg ved, hvor svært det er i Danmark overhovedet at få lov (lovligt) at starte på hormoner. I USA kan man muligvis betale sig til operationerne, før man er fyldt 21, men det var noget, jeg tænkte meget over. Om det er realistisk. Det skal siges, at forfatteren nævner dette bagerst i bogen. At det måske ikke er helt realistisk, at alting er gået så nemt og hurtigt, men at det var for at kunne skrive den bedst tænkelige fortælling. Selvom jeg har forståelse for, at nogle ting må fiktionaliseres lidt mere end andre, var det noget der trak ned for mig. Jeg læser det bestemt ikke som om, Amanda har haft det nemt. Der er tæsk, selvmordsforsøg, mobning og det, at måtte starte forfra et nyt sted. Men jeg sidder tilbage med en følelse af, at hun er kommet for nemt til det, at skifte køn.

Derudover følte jeg, at karakterene var lidt flad. Jeg kom ligesom ikke rigtigt ind under huden på andre end Amanda. Selvfølgelig er hun omdrejningspunktet, men de andre karakterer fremstod for flade i forhold til hende. Jeg vil ikke spoile slutningen, men jeg kan sige, at jeg godt kan lide, den ikke nødvendigvis er fuldkommen Hollywood-lykkelig.

Selvom jeg havde mine issues med romanen, var det stadig en fin læseoplevelse og en roman, jeg vil anbefale!

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Bogen er læst som e-bog, primært mens jeg har siddet fast vagt på arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar