søndag den 27. august 2017

De 7 synder

Af: K. L. Berger
Forlag: Dreamlitt
Sideantal: 312
Originalsprog: Dansk

Bogen er en gave fra forfatteren. Alle meninger er dog mine egne.

De 7 synder er en fortælling om Kane og den rejse han (næsten) tvinges ud på. En rejse i en anden verden, end den har er vokset op i. En rejse, hvor der findes krigere, healere, elvere, magikere - og en ond hersker. En hersker, der kun kan bekæmpes, hvis de 7 synder, der er blevet sluppet fri, indfanges og bekæmpes.
"[...] "Men hvordan kunne Siron tage magten, bare sådan?" "Ældgammel magi - og befrielsen af de syv synder. Hans medaljon blev stjålet den samme nat, som jeg blev taget til fange. Få nætter efter blev de befriet, og siden har de hærget hele vores verden. Med dem på fri fod er mennesket nemmere at formørke." (citat side 36)
Magikeren Aisha henter Kane til sin verden. Han er den reneste, og dermed den, der kan redde Den Gamle Verden fra undergang. Undervejs må Kane lære alt fra kampteknikker og jagt til hvordan man bruger elementerne til sin fordel. Det viser sig, at Kane er lærenem og formår at bruge magi, uden egentligt at være magiker. Kane møder mange, der ønsker at hjælp. Dværge, elvere, krigere og healere. Og han har brug for dem alle i jagten på de syv synder. En for en må han fange dem og bekæmpe dem, for til sidst at stå overfor Siron selv. Undervejs er det Aishas job at træne og forberede ham - men kan de to unge holde arbejde og spirende forelskelse adskilt?

OBS! SPOILERE KAN FOREKOMME!!!

De 7 synder er en rigtig god historie. Jeg kan godt lide fortællingen om det gode mod det onde. Jeg er vild med det magiske univers. Og idéen med de 7 synder synes jeg, er virkelig spændende. Hele præmissen for bogen, synes jeg, er god. Men så er det, at Kane aldrig rigtig møder modstand. De 7 synder er ganske lette for Kane af finde frem til, og de lader sig bekæmpe nærmest uden modstand. Alting går glidende let for Kane. Han suser af sted mod den onde Siron, uden de store problemer. For mig var der aldrig rigtig noget point of no return. Det hele gik simpelthen for let. Det var først på de sidste 50 sider der skete ting, som skabte problemer og tvang Kane til at træffe nogle svære valg. Og da var det lidt for sent.

Sproget i bogen er ganske godt. Undervejs stødte jeg på en del små ord, der kunne udelade (for det meste ordet "at"), men det var ikke grammatisk forkert, som det stod - det er mere en smagssag tror jeg. Et eksempel kunne være denne sætning, der for mig er irriterende at læse.
"Da han kom tæt nok på til, at de kunne se ham rigtigt, gispede Kane. " (citat side 124)
En anden ting, der sprang mig i øjnene undervejs var, at det ikke konsekvent blev brugt komme før "og". Det må gerne, grammatisk, udelades, og det har jeg intet problem med. Jeg ser bare gerne, man er konsekvent med enten at sætte komma eller underlade det. Det kan måske virke som flueknepperi, men det sprang altså mig i øjnene.

Jeg vil dog understrege at jeg godt kunne lide præmissen for historien og selve fortællingen om Kane og hans rejse ind i Den Gamle Verden. Jeg vil også anbefale andre at læse bogen og jeg glæder mig til at læse det næste fra forfatterens hånd og se, om hun har udviklet sig fra sin debutroman til nummer 2 i rækken af udgivelser!

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Det er næsten et år siden jeg fik bogen - vi var til fin bogreception og alt muligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar