søndag den 24. september 2017

Simon vs. Verdens Forventninger


Af: Becky Albertalli
Forlag: Høst & Søn
Sideantal: 250
Originalsprog: Engelsk

Bogen er et anmeldereksemplar, jeg fik til bogbloggertræf 2016. Alle meninger er mine egne.

Simon vs. verdens forventninger er en ægte YA-roman. Der er kærlighed, venskaber, hemmeligheder og endda afpresning. Og så handler den om seksualitet, identitet og hvordan man egentligt finder sig selv, når der sker store ting i livet.
"Det er det, folk ikke vil kunne forstå. Det med at springe ud. Det er ikke, fordi jeg er bøsse, for inderst inde ved jeg godt, at min familie ville have det fint med det"
[...]
"Men jeg er træt af at springe ud. Jeg laver ikke andet end at springe ud. Jeg forsøger ikke at ændre på mig selv, men jeg ændrer mig hele tiden, på alle mulige, små måder. Jeg få en kæreste. Jeg drikker en øl. Og hver eneste fucking gang er jeg nødt til at præsentere mig for universet helt forfra." (Citat side 44).
Simon er bøsse. Og egentligt er det fint nok for ham - han er bare ikke klar til at fortælle verden det endnu. Den eneste der ved det, er Blue. En fyr, Simon ikke ved ret meget om, andet at han de går på samme skole. De sender mails og deler tanker og følelser. Problemet opstår da de mails falder i hænderne på én, der bruger dem mod Simon. Nu er det ikke sikkert, Simon selv får lov at vælge, hvornår han vil springe ud. Det er svært at gå rundt med truslen om at blive outet. Og svært at være forelsket i en, man ikke ved, hvem er.

Simon vs. verdens forventninger rummer så meget. Det er en feel-good roman, der får en til at smile længe efter, man har læst den. Og så er den tankevækkende. For hvordan ved man egentligt, hvem man er? Hvordan holder man fast i, at være sig selv, når andre gør alting, til noget stort? Hvordan tackler man alle de der forventninger, som ve
rden har til en? Og når man så ovenikøbet skal forholde sig til sin seksualitet - og til ham fyren, man ikke rigtig kender, men samtidig er sindssygt vil med?


Romanen er velskrevet og fyldt med humor. Den er sød og kærlig og den gjorde mig glad. Det er en roman om homoseksualitet - men ikke på den måde, hvor alting er megasvært og verden er helt vildt i mod hen. Hvilket jeg godt kan lide. For jeg havde det lidt på samme måde, som Simon. Jeg var udmærket klar over, at både mine venner og familie ville tage det ganske fint, når jeg en gang fortale dem, om min seksualitet - alligevel var jeg ikke rigtig klar til at gøre det. Så jeg kan fint genkende mig selv i fortællingen, og det tror jeg også, mange andre unge kan. Også unge, der ikke er homoseksuelle.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg fik bogen til bogbloggertræf 2016, som det netop nu er et år siden, jeg deltog i.

1 kommentar: