lørdag den 25. november 2017

Ravnenes Hvisken Bog 2


Af: Marlene Sølvsten
Forlag: Carlsen
Sideantal: 622
Originalsprog: Dansk

Se mere om bogen her eller mere om begge bøger og forfatteren her

Bogen er anmeldt og sponsoreret i et samarbejde med Bog & idé. Alle meninger er mine egne.
OBS! Hvis du ikke har læst bog 1 kan der forekomme spoilers.

Ravnenes Hvisken, bog 2 starter, hvor bog 1 sluttede. Anne står i sit livs dilemma. Hun må redde sin søster - men for at gøre dette, må hun ofre alt det, hun har opnået den sidste tid. Det er en fortælling om kærlighed, familiebånd, venskaber, guder, jætter, krig - og alt derimellem.
"Elias havde sagt, at overgangen på Ods kontor førte til det nordlige Hrafnheim, men ud over det havde jeg ingen ide, om jeg ville dumpe ned i en menneskemængde eller mit i ingenting. Var det en menneskemængde, vidste jeg heller ikke, om de var venner eller fjender." (Citat side 50).
Anne rejser til Hrafnheim. Hun er fast besluttet på at redde sin søster, der holdes fanget af Ragnara. Hun ved ikke, hvor hun er eller hvordan hun skal finde hende - blot at det er noget, hun er nødt til. Som noget at det første, møder Anne Rorik, der besluttet at hjælpe hende, såfremt  hun sammen med sin søster, vil ændre noget i sin fortid. Sammen bevæger de sig ud på en lang rejse, der vil ændre deres begges liv drastisk. Anne må gøre op med sig selv, om hun egentligt tror på guder. Hun må indse, at ikke alle er, hvem de udgiver sig for og samtidig med rejsen i det ukendte, må Anne fortsat være på vagt overfor Frank, der stadig jagter hende. Undervejs tvinges Anne også til at træffe en række beslutninger, der gør smerteligt ondt.

Ravnenes Hvisken, bog 2, er ligeså hæsblæsende en fortælling som bog 1. Den starter ud med et brag, og falder sådanset ikke til ro på noget tidspunkt. For mig, ,var den nærmest et stort point of no return - på den fede måde. Jeg havde hele tiden lyst til at læse mere - selv på nattevagter, hvor jeg var dødtræt, måtte jeg vide, hvad der skete.

Undervejs møder man mange, mange nye personer - og jeg tager hatten af for forfatteren, der selv har skulle holde styr på dem alle. De præsenteres og fortælles om på en måde, så det ikke er svært at holde rede i dem. De er troværdige - og især Annes udvikling i denne bog er godt fortalt. Anne, der altid har været vant til at være alene, er begyndt at holde af mennesker. Og det er smerteligt for hende at indse, for det gør så frygteligt ondt at svigte dem, man holder af.

Selvom det er fantasy, er der mange ting, der ligeså godt kunne være skrevet om, i en realistisk young adult roman. Kærlighed, venskaber, svære valg der skal træffes. Det er flettet ind i fortællingen på en naturlig måde, der gør romanen endnu mere interessant.

Der snakkes ofte om "den svære 2'er." Jeg skal ikke kunne sige, om forfatteren havde udfordringer med bogen, men det havde jeg ikke! Det er en fantastisk efterfølger, der besvarer en masse spørgsmål - men stiller ligeså mange nye. Jeg higer efter bog 3, så jeg kan få svar - men frygter også en afslutning, da jeg så ikke skal have nye fortællinger om Anne og det, hun skal stå igennem for at redde verden. Forfatteren er for mig en af de bedste fantasyforfattere i Danmark!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg fik bogen signeret på Bogforum. Og forfatteren bad om en selfie med mig (og Luna) - det var ikke os, der bad om en med hende!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar