søndag den 13. maj 2018

Ligblomsten


Af: Anne Mette Hancock
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sideantal: 307
Originalsprog: Dansk

Ligblomsten er en fortælling om hemmeligheder, hævn,mord - og en snert af konspiration. Det er fortællingen om journalisten Heloise Kaldan og politimanden Erik Schäfer der hver i sær graver i en tre år gammel sag om mordet på en ung advokat. En sag, der har så mange sider, at det er svært at finde ud af, hvad der er foregået.
"[...] Det stoppede Schäfer brat. Han kiggede tavst efter Heloise Kaldan, da hun gik hen til en sort skuldertaske, der hang på en knage ved siden af køleskabet, og fiskede noget op af den. "Jeg ser ikke spøgelser." Hun gik hen til ham og rakte ham to lyseblå kuverter. "Anna Kiel prøver at fortælle mig noget."" (citat side 64)
Heloise modtager sært formulerede breve fra Anna Kiel der er mistænkt og eftersøgt for mordet på en ung advokat. En advokat der kommer fra en velhavende og meget indflydelsesrig familie. Anna Kiel har tydeligt noget på hjerte. Helouise og politimanden Erik arbejder både sammen og hver for sig for at finde frem til Anna og finde ud af, hvad der er op og ned i sagen om mordet på advokaten - og om det nye drab på Heloises tidligere kollega, der dækkede Anna-sagen, hænger sammen. Pludselig hvirvles Heloises privatliv ind i efterforskningen, og hun må træffe en række svære og potentielt livsfarlige valg.

Ligblomsten er noget af en krimidebut. Sproget flyder og plottet er gennemtænkt. Karaktererne er troværdige - de er tilpas fyldt med fejl, men ikke så mange, at det virker forceret. Der er ingen tvivl om, at Anne Mette Hancock kender til de steder, der beskrives undervejs. De er så fint beskrevet og det er ikke svært at leve sig ind i, hvor fortællingen foregår. Det er en velresearchet roman, der efterlader mig med indtrykket af at forfatteren forsøger at gøre det så troværdigt som muligt og ikke springer over, hvor gærdet er lavest. Fortællingen har nok plottwists og dybe hemmeligheder til at holde spændingen hele vejen. Jeg glæder mig i dén grad til at læse efterfølgere!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: En gang læste jeg virkelig mange krimier. Så kom jeg på YA-bølgen. Men en god krimi er virkelig læsetiden værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar